La comunidad de aprendizaje, dos años después

A veces, la escuela nos parece una carrera, en el que los maestros solo esperan que los niños les sigan.

Sobre su experiencia en la primaria, la alumna Nicolasa Elizabeth Almanza del tercer grado de la telesecundaria Josefa Ortíz de Domínguez ubicada en el Estado de México, dice:  “Allá los maestros, de que erámos muchos, nada más explicaban. Y a veces los que entendían, que bien, y quien no, que se hiciera bolas él solito.”

Pero no tenemos que aceptar que la escuela sea eficaz para unos y no para otros. Un programa de la Secretaría de Educación Pública, la Estrategia Integral para la Mejora del Logro Educativo, está implementando una nueva metodología en las escuelas públicas del país que enseña a los maestros, alumnos, asesores y autoridades educativas a cuidar el proceso de aprendizaje de cada estudiante.

La metodología se llama relación tutora, y plantea que cualquier persona en una comunidad de aprendizaje que se apropia de un tema de educación básica bien, puede servir como un tutor para alguien más. Los tutores no “explican” contenidos sino que ayudan al otro a construir su propio aprendizaje.

Hace dos años, Convivencia Educativa A.C., una organización civil que ahora tiene un vínculo con la EIMLE, dio una capacitación a la escuela de Nicolasa, Josefa Ortíz de Domínguez. A pesar de que el involucramiento oficial de CEAC terminó después de la capacitación, vemos en este video cómo la escuela continuó trabajando la metodología de la relación tutora. Dos años después, la escuela que era inscrita por la lista de las peores del país según sus resultados en la prueba ENLACE salió de esta categoría y ahora está progresando. La directora menciona en este video que en 2010 algunos de los estudiantes subieron hasta la categoría Excelente. La escuela no contó con ningún estudiante en esta categoría en años anteriores.

Más allá de las estadísticas, se puede ver la mejora del logro educativo en la manera en lo cual Julia, una alumna del tercer año expresa lo que sabe. En este video, ella se presenta en frente de un salón lleno de personas para explicar cómo llegó a la respuesta de un ejercicio de matemáticas con la ayuda de su tutor. “Así te das cuenta de que puedes ser importante,” dijo. Su experiencia ya inspira a sus compañeros menores.

English translation of text and video follows.

Video realizado por Meixi Ng y Sara Vogel, texto por Sara Vogel, revisión por Pilar Herrera.

Sometimes, school can seem like a rigged race. Students arrive at the starting line with varying abilities; but most of the time teachers start running with a one-size-fits-all strategy, just hoping that every student follows them down the track.

About her experience in primary school, the student Nicolasa Elizabeth Almanza, currently in her third year at Josefa Ortíz de Domínguez secondary school in the State of Mexico, says: “There, teachers would just explain, and those students who understood, great for them, and those students who didn’t were on their own.”

But we don’t have to accept a school system that is effective for some and not for others. A program within the Mexican Secretary of Education, called the Integral Strategy to Improve Academic Achievement (Estrategia Integral para la Mejora del Logro Educativo, or EIMLE), is working to implement a new methodology within public schools around the country to teach teachers, students, advisers, and authorities how to nurture the unique learning styles of each student in the class.

The method posits “tutorial relationships” (relaciones tutoras), which do away with the traditional model of teachers expounding content at the front of the room, instead positing that anyone in the class who gets to know a particular mathematical problem or Spanish, historical, or scientific text well can become a tutor on this material for someone else. Tutors don’t “explain” content so much as they help the tutee construct the information for themselves starting with the knowledge they bring with them to the table.

Two years ago, Convivencia Educativa A. C., an organization which now works with EIMLE, trained teachers and administrators at Nicolasa’s school, Josefa Ortíz de Domínguez. Despite the fact that CEAC’s official involvement ended after that training, we see in this video how the school continued working in tutorial relationships. Two years later, the school that was counted among the worst schools in the country, according to the national standardized test, ENLACE, left this category and is now progressing. The principal of the school mentions in this video that in 2010, several students had achieved scores that put them in the “excellent” category. It was the first year that students from this school placed in this category.

Aside from the school’s numbers, you can see improvement in the way Julia, a third-year student there, expresses herself and what she knows. In this video, she stands up in front of a room filled with people to explain how she arrived at the answer to a math problem with the help of her tutor. “Learning this way, you realize that you can be important,” she said. Her experience is already inspiring younger classmates at the school.

Video by Meixi Ng y Sara Vogel, text by Sara Vogel with editing by Pilar Herrera.

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